'MIRACLE FINGERS' INOVASI TERKINI

'Miracle Fingers' adalah inovasi terbaharu yang saya gunakan dalam P&P bagi mendapatkan jawapan tukarkan unit yang melibatkan pecahan dengan pantas. 'Miracle Fingers' adalah kaedah mendapatkan jawapan secara spontan dengan hanya menggunakan jari. Kaedah ini amat sesuai dipraktikkan untuk menjawab soalan di dalam kertas 1 kerana tidak perlu menunjukkan jalan kiraan untuk menjawab soalan.

         Kaedah ini boleh diaplikasikan di dalam 5 topik sekali gus iaitu ukuan panjang, timbangan berat, isipadu cecair, masa dan waktu serta peratus. Jika sebelum ini kebanyakan murid terpaksa mengira melalui pengiraan langkah demi langkah, tetapi melalui kaedah ini murid hanya perlu melihat jari dan terus menyebut jawapan dengan pantas. Di bawah ini saya sertakan contoh untuk lebih difahami. Anda boleh mencubanya kepada setiap orang dan lihat hasilnya.

Kebiasaanya, murid akan menggunakan kaedah biasa ini bagi menjawab soalan seperti yang dikemukakan. Masa yang diperlukan sudah pasti agak lama dan kemungkinan melebihi 90 saat yang diperuntukkan bagi menjawab 1 soalan di dalam kertas 1.

Berdasarkan soalan, kita hanya perlu melihat penyebut (denominator) bagi soalan tersebut. Contohnya, bagi soalan di atas, penyebutnya adalah 5, maka kita perlu menggunakan 5 jari sahaja. Nilai bagi setiap jari adalah 200.
Langkah seterusnya, lihat pengangka (numerator) pada soalan tersebut. Bagi soalan ini, pengangkanya adalah digit 3. Jadi, kita cuma gunakan 3 jari sahaja untuk mendapatkan jawapan. Jumlahkan nilai ketiga-tiga jari tersebut dan anda akan dapat jawapannya iaitu 600 g. Begitu mudah untuk mendapatkan jawapan iaitu kurang daripada 5 saat!!!

Apa yang perlu anda lakukan sebagai langkah permulaan adalah menghafal nilai bagi setiap jari seperti rajah di bawah ini.


PRAKTIKKANNYA SEKARANG DAN LIHAT HASILNYA....Sekian.




1 comment:

  1. terimakasih atas perkongsian ilmu, akan saya ajarkan kepada anak2 murid yang lemah ..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers